In Nederlandse Componisten spreekt Robert van Altena iedere dinsdag 14.00-15.00 met een nederlands of in Nederland werkzame componist over zijn werk.
Nederlandse Componisten wordt uitgezonden door radio AmsterdamFM 106.8fm / kabel 103.3 / live-stream: www.amsterdamfm.nl
Enkele dagen na de live-uitzendingen zijn de gesprekken terug te luisteren op:
www.facebook.com/NederlandseComponisten
www.nederlandsecomponisten.blogspot.com
www.amsterdamfm.nl

zaterdag 30 juli 2011

zaterdag 30 juli 14.00-15.00 gast: Theo Loevendie


"Zolang ik met muziek te maken heb gehad, vanaf mijn kinderjaren, heeft mij het exotische bezig gehouden.
De klassieken, jazz, hedendaagse muziek, alles was even exotisch toen ik het leerde kennen, omdat ik er niet mee
opgegroeid ben. Maar daar hield het niet op, na de jazz ontstond gemakkelijk muzikaal contact met muziek van andere
culturen, eerst Afrika, dan Turkse en Arabische muziek, India, Japan, Indonesie, en nog meer."

In 2003 richt Theo Loevendie het ensemble Ziggurat op. Hij zegt hierover op zijn website:
"[Het is] de scherpste draai die ik in mijn altijd geleidelijke en langzame ontwikkeling als componist heb gemaakt. Ogenschijnlijk, want Ziggurat is juist de uiterste consequentie van al mijn preoccupaties. Daar komt in de laatste jaren een toenemende onvrede met de getto-achtige situatie en de afstandelijke presentatie in de hedendaagse muziek bij."

Loevendie richt zich in de periode 2003 -2009 op composities voor ensemble Ziggurat .
Momenteel werkt hij aan een opera oratorium over Spinoza.
Eerder schreef hij o.a. de opera's Naima (Matthijs Vermeulenprijs 1986), Gassir, the hero (1990) en Esmee (1994)

Theo Loevendie studeerde compositie en klarinet aan het Amsterdams Conservatorium. Eind jaren '60 is hij enige tijd uitsluitend actief als jazzmusicus.
Hij doceerde aan de conservatorium van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.

U kunt de uitzending hier terug terugluisteren:
Nederlandse Componisten 30 juli 2011 gast Theo Loevendie by RE van Altena


of via deze link

Voor meer informatie over Theo Loevendie:

—N e d e r l a n d s e C o m p o n i s t e n—
e-mail: nlcomponisten@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten